Här kommer ett aktuellt Klubbnytt med information om vad som hänt sen sist och vad som är planerat. Vill du skriva ut Klubb-Nytt, klicka här.

Genomförda aktiviteter

Nationalmuseum 19 februari, 11 april och 16 april 2019

Klubben arrangerade 3 besök till det nya Nationalmuseet, den 19 februari, den 11 och 16 april. Alla tre tillfällen var välbesökta, totalt ca 70 medlemmar deltog i visningarna.  Vi hade samma tema på visningen varje gång. Vi fick nämligen se Samlingarna, 1500-tal/Tidslinjen. Ingen av visningarna var dock den andra lik därför att vi hade olika guider varje gång och de hade alla sin egen ”touch” på sin presentation. Vi fick se och känna tidsandan genom tavlorna, skulpturerna och andra föremål som tillhörde just den aktuella epoken. Dessutom berättade guiderna om nyheter och planläggningen i byggnaden såsom glastaken och de fina hissarna. Många medlemmar uttryckte att de var nöjda och kände sig inspirerade för att se mera av museet.

Årsmöte 20 mars 2019

Saab pensionärsklubb Järfälla årsmöte hölls 20 mars med 114 anmälda personer varav och 94 deltog. Protokollet från mötet finns under Medlemssidor på wp.spkj.se. Efter mötet informerade Joakim Hammersland om aktuella händelser inom Saab.

St. Petersburg 6-10 maj 2019

Vi hade en väldigt lyckad, intressant och mäktig resa till St. Petersburg. Programmet var intensivt och vi fick se allt sevärt. Vi prickade också in Segerdagen som är den förnämsta, största festen i Ryssland. Det var pampigt och dekorativt och vädret var på festens sida. Vi kunde se systemets själ i ett nötskal. Resenärerna blev nästan tysta av allt det vackra, allt guld, konst, skatter osv. De verkade nöjda, många har tackat. Allt funkade bra, bra modernt hotell, bra och duktiga guider. Hotellet var dock fullbokat på grund av festen och maten tog nästan slut en kväll men det var det enda på minussidan.

Det var första gången i klubbens historia som klubbens medlemmar följde med en annan, helt utomstående grupp på en färdig paketresa. Det gick faktiskt jättebra! Resan arrangerades av Rolfs Flyg & Buss från Göteborg och övriga resenärer kom från Göteborg och Köpenhamn. I vår ”Saab”-grupp var vi 21 resenärer.

Vi bodde på ett stort modernt hotell, Sankt Petersburg, och hade buffetfrukost och middag med ryska och internationella rätter där varje dag.

På andra dagen tog Rolfs guide Malle Granlund hand om oss och vi startade med stadsrundtur, besökte Nikolajkatedralen, såg breda avenyer, många ståtliga palats och mysiga kanaler med broar. Huvudföremålet den dagen var ett av världens främsta konstmuseer, Eremitaget. Det var långa köer dit och flera nationaliteter, som trängdes utanför för att komma in. Vår duktiga ryska guide Julia tog oss smidigt in och vi fick vandra runt i museet och höra hennes proffsiga presentation på flytande svenska med hjälp av dagens teknik.

Tredje dagen åkte vi utanför staden till Rysslands Versailles, Peterhofs palats, känt för sina vackra fontäner. Där kunde vi se ännu mera guld och glans. Där finns det en skulptur föreställande Simson som bänder upp lejonets gap, vilket ska symbolisera Rysslands seger över Sverige i slaget av Poltava.  På kvällen såg vi folkloreföreställningen ”Feel Yourself Russian” på det pampiga Nikolajevskij-palatset. På pausen serverades små snittar och olika dryck. Vi kunde även handla ryska souvenirer. Det kunde man göra nästan överallt. Turism är viktig för Ryssland.

Dag 4 var den stora dagen, Segerdagen, den 9 maj! Vi började den varma soliga dagen med en båttur genom de vackra kanalerna och gick i land vid Peter-Paulfästningen och besökte fästningens mest dominanta byggnad, Peter-Paulskatedralen. Därefter lämnade bussen oss vid Uppståndelsekyrkan för lunch och titta på Segerdagens pampiga militära parader. Alla var ute, halva staden var avstängd för trafik, det var feststämning med röda flaggor och vimplar överallt.

Några av oss passade även på att besöka Fabergé museet. Dag 5 hade vi ledigt på förmiddagen och sedan var det dags att åka hem. I det stora hela var de flesta resenärerna nöjda med Rolfs program och Sankt Petersburg var någonting utöver det vanliga och absolut värt att besöka.

Drottningholms slott 23 maj 2019

Dagen började bra. Alla hade hörsammat min uppmaning om paraply. Det visade sig behövas. Strax innan vi skulle gå av båten började det att regna. Vi gick med raska steg upp mot slottet och vår guide lotsade oss genom de vackra rummen. Kulturmässigt fick vi veta mycket om de olika stilarna. Direkt efter visningen på slottet åt de som beställt så, lax och stuvad potatis på restaurang Karamellan. Det var jättegott. Sedan tog guiden oss ut i parken för en guidad visning av parkerna som är anlagda i tre olika stilar, engelska parken, parken i barockstil och parken i rokokostil. Alla fontänerna var igång. Som lite grädde på moset fick vi också en liten extra guidning av Kina slott.

Stadsvandring i Norra Djurgårdsstaden 13 juni 2019
Stadsvandringen i Norra Djurgårdsstaden leddes av guiden Marie Andersson den 13 juni. Trots att stora delar av vandringen genomfördes i kraftigt åskregn uppskattades den mycket av en tapper skara på 21 personer. Vi fick bl. a. höra hur väl planerad som utbyggnaden av stadsdelen är och se många exempel på modern arkitektur och modernt miljötänk.

Kommande aktiviteter

Följande aktivitet kommer att genomföras under hösten/vintern. Kallelse senare via e-post:

Ni är välkomna att anmäla er till följande aktiviteter. Inbjudan bifogas:

Sven Harrys 11 september

Militära objekt i Enköping och Arboga 19 september

Armémuseum/ spionvandring 9 oktober 2019

FRA någon av dagarna 30 oktober.

Julkryssning till Helsingfors 4-6 december 2019

På planeringsstadiet har vi Saab Linköping januari/februari 2020. Inbjudan kommer senare

Övrig Information

Enkäten

För att stämma av medlemmarnas intressen och önskemål med klubbens aktiviteter bifogas en enkät. Styrelsen hoppas att så många som möjligt svarar på denna och kommer att använda resultatet i planeringen av kommande program.

Klubben har för närvarande 429 medlemmar

Sedan senaste Klubb-Nytt har följande medlemmar lämnat klubben:

Märt Avatare                          Agneta Berglind

Tommy Björk                         Olle Grahn

Gunnar Lönngren

Sedan senaste Klubb-Nytt har följande medlemmar tillkommit: