Klubb-Nytt nr 2, 2018

Här kommer ett aktuellt Klubbnytt med information om vad som hänt sen sist och vad som är
planerat:

Genomförda aktiviteter:

Studiebesök på Saab

Torsdagen 8 februari var 80 personer på studiebesök på Saab. Petter Bedoire informerade om Telekrig.
Han berättade först mer allmänt om utvecklingen inom området på grund av det förändrade säkerhetsläget och ny teknik som möjliggör väsentligt förbättrade system. Därefter berättade Petter om utvecklingen på företaget de senaste åren med svårigheter som övervunnits och mycket spännande nya beställningar och nya utmaningar. På grund av det goda beställningsläget har ett stort antal nyanställningar av unga och nyexaminerade gjorts och vi fick höra en del om hur den nya generationen ser på tillvaron och hur företaget arbetar för att få dem att trivas och fungera bra i verksamheten. I pausen serverades kaffe och kaka samtidigt som några aktuella produktmodeller visades. Sist informerade Lars Malm om planerna på att ersätta nuvarande byggnader med ett höghus vid parkering och att sedan göra om det nuvarande området till bostäder och annat. Besöket avslutades med en gemensam lunch i Koffsan.

Årsmötet

Saab pensionärsklubb Järfälla årsmöte hölls 14 mars med 125 anmälda personer, varav 119 deltog.
Protokollet från mötet finns under Medlemssidor på wp.spkj.se. Efter mötet informerade Anders Carp, chef för Surveillance, om aktuella händelser inom Saab.

Arlanda Flyg

Utflykten till Arlanda den 11 april var mycket lyckad. Detta var en upprepning av höstens utflykt tack vare det stora intresset. Vi var 28 personer som deltog i visningar av Arlanda Flygsamlingar,
Luftfartsverkets Trafikledningscentral och Jumbojeten, som gjorts om till hotell.

Riksdagshuset 13 februari och 17 april

Dessa visningar var upprepningar av visningen i januari tack vare det stora intresset.

Femörefortet 16 maj

I arla morgonstund den soliga 16 maj reste 40 nyfikna medlemmar med bekväm långfärdsbuss ner till ön Femöre utanför Oxelösund. Där fick vi en mycket intressant visning av ett av de atombombssäkra kustartilleribatterier som försvarade inloppen till Oxelösund under det kalla kriget. Kanoner, eldledning och förläggningar djupt insprängda i berget var i gott skick. Efter lunch for vi sedan till Skavsta flygplats utanför Nyköping. Där fick vi kunnig guidning av det museum som nu bevarar historien kring flygflottiljen F11, som under 40 år var centrum för Sveriges spaningsflyg. Innan vi for hemåt fick vi en timslång visning av Saabs nuvarande verksamhet på Skavsta. Med hjälp av ett flertal specialutrustade affärsjet agerar avdelningen Special Flight Operations fiendeflyg under försvarets utbildning och övningar. Bl.a. ägnar man sig åt elektronisk krigföring och åt att vara mål för övande luftvärn.

Resan till Madrid 25-29 april

På resan till Madrid deltog 23 personer. Vi möttes av vår guide Josephine, som tog oss till hotellet. Detta låg vid Plaza del Sol, Madrids mittpunkt. Efter en natts sömn fick vi en guidad tur med buss. Efter lunch besökte vi kungliga slottet. Nästa dag for vi på utflykt till Toledo och Aranjuez. Toledo var huvudstad fram till 1651. Vi besökte bl.a. den fantastiska katedralen. Efter lunch på en Cigarral åkte vi till Aranjuez och besökte det kungliga slottet med sin vackra trädgård. Följande dag besökte vi först en gammal saluhall och sedan Prado-muséet med äldre konst. Efteråt fick vi tid på egen hand. Sista dagen besökte vi Reina Sophia-muséet som har mer sentida konst bl.a. Picassos Guernica. Vår guide var fantastisk och vi lärde oss mycket om Spanien och dess historia.

Thielska galleriet 31 maj

I ett fantastiskt väder besökte 18 personer Thielska galleriet och fick en guidad visning av utställningen ”När Japan kom till Värmland”. Vår guide berättade om Rackstakonstnärerna med bland andra Maja och Gustaf Fjaestad, och hur de inspirerats av japansk konst i slutet av 1800-talet. Utställningen innehöll flera konstnärliga uttryck förutom målningar såsom träsnitt, textil, möbler och keramik. Guiden visade oss också den permanenta utställningen där bl.a. Gustaf Fjaestads pampiga soffa imponerade. Efter visningen drack de som ville kaffe i trädgården.

Stadsvandringar 7 och 8 juni

I år gick våra vandringar åter på Södermalm, dels den 7 och dels den 8 juni. Båda dagarna var vi 14 deltagare. Lennart Johansson guidade oss. Vi träffades på Slussplan och där berättade Lennart om Slussen. Sedan gick vi uppåt och fram mot Götgatan förbi Holländska Ambassaden. Vandringen fortsatte via Klevgränd upp till Mosebacke torg. Lennart berättade om Torget, Södra Teatern och de övriga husen runt torget. Via Östgötagatan kom vi så ner till Moskén och Björns Trädgård och ut på Götgatan igen fram till Katarina Bangata. Vi hann även med att se Nackas hörna. Själva vandringen tog 1 1/2 timme och vi avslutade med kaffe på egen bekostnad på ett trevligt fik. Dessutom hade vi tur med vädret. Förslag på framtida vandringsmål tar vi med oss.

Kommande aktiviteter

Följande aktiviteter kommer att genomföras i september.
Resa till Värmland 18-20 september. Inbjudan finns på hemsidan wp.spkj.se och har gått ut med e-post.

Ni är välkomna att anmäla er till följande aktiviteter. Inbjudan bifogas:

Konstbesök i Citybanan 4 och 9 oktober
Filmvisning Hanser 31 oktober
Studiebesök på Saab/C2S 22 november
Julresa 27-28 november

Övrig Information

Klubben har för närvarande 435 medlemmar.

Sedan senaste Klubb-Nytt har det kommit till vår kännedom att följande medlemmar har avlidit

Bertil Adlerz
Lars Strange
Birgitta Swartling
Kerstin Örström

Sedan senaste Klubb-Nytt har följande medlemmar tillkommit.