Här kommer aktuellt information om vad som hänt sen sist och vad som är planerat framåt.

Föreningen testade två idéer under andra halvåret 2016 för att se hur stort intresse som fanns. Dels arrangerade vi en sommarutflykt och dels en 4-dagarsresa inom Sverige.

Den planerade sommarutflykten till Artipelag 14 juli fick tyvärr ställas in på grund av bristande intresse.

4-dagarsresan till Karlskrona 18-21 september blev däremot en stor succé och den 18-21 september besökte klubbens medlemmar världsarvet Örlogstaden Karlskrona. Vi var 33 deltagare därav 22 var medlemmar och 11 medföljare. På vägen ner hann vi besöka Vadstena Slott och Kosta Glasriket tills vi nådde hotell Arkipelag där vi övernattade i 3 nätter. Dag 2 startade vår stadsrundtur i Karlskrona från Bryggareberget med utsikt över hela staden och sedan åkte vi runt och såg många historiska byggnader. På Lindholmen hade vi guidad visning av gamla militärhistoriska byggnader, såsom Gamla Örlogsvarvet, Polhemsdockan, Wasaskjul och Repslagarbanan där vi fick göra vårt eget rep. Den stumpen fick vi med oss och den finns kvar i vår klubblokal. På samma dag besökte vi Marinmuseum, u-båten Neptun och Robotbåten HMS Västervik. Lunch åt vi på restaurang Skeppsgossen.  Första dagen i Karlskrona avslutades med en festmåltid på den anrika Sjöofficersmässen på Amiralitetstorget.

Dag 3 fortsatte resan med färja till Aspön där vi besökte KA2-museet, museum för rörligt Kustartilleri med mycket unik militärhistoria. Därefter var det dags för lunch på Drottningskärs Kastell och visning av Kastellet. Dagen avslutades med fika på Bryggareberget.

Dagen för hemresan startade vi med hela resans höjdpunkt, nämligen med att besöka en Visbykorvett, ett fartyg i tjänst. Inne i fartyget HMS Karlstad  fick vi möjligheten att bland annat se Saabs system i verkligheten, vilket var första gången för många av oss som hade jobbat med de systemen! En dröm som hade blivit uppfylld! Sedan gick resan norrut mot Kalmar Slott. Lite fika i Västervik på vägen och hemma på Nettovägen igen.

På hela resan hade vi tur med vädret, mest soligt och lagom varmt. Allt gick enligt plan i det stora hela, och resan gav oss både militära, kulturella och historiska upplevelser, någonting för alla.

En upprepning av det uppskattade besöket på SOS Alarm i våras genomfördes vid två tillfällen 20 och 25 oktober. Långt ner i berget under Johannes gamla brandstation finns SOS Alarm Stockholm. Vi kunde studera operatörer i arbete genom stora fönster mot larmcentralen. Vi fick en intressant beskrivning av verksamhetens olika delar, som föranledde många frågor. Före visningen fanns tillfälle till ett gemensamt besök på Vetekatten för eftermiddagsfika.

Den 22- 23 november genomfördes den traditionella julbordsresan. Klubbens julbord intogs traditionellt på Birka Princess. Maten var mycket god och stämningen var bra. Vi var 58 st anmälda men 3 st blev tyvärr drabbade av förkylning och fick stanna hemma. I år var det trevlig underhållning hela kvällen. Några lyssnade till en skicklig barpianist och andra sökte sig till annan underhållning.

Vi hade hyrt en konferenslokal för hemresan och serverades goda mackor med kalkon och skinka och i pausen fick vi kaffe och tilltugg. Vi hade bett Bengt Bergkvist berätta något och vi fick med hans hjälp veta lite om resan till Karlskrona och lite ytterligare om Sverige på 1700-talet. Bengt och hans hustru Elisabeth berättade också små anekdoter som vi uppskattade. På frågan om vi ska göra om resan nästa år blev svaret JA.

De av er som arbetade på Nettovägen var anställda flera år av Philips Elektronikindustrier AB. Och då minns ni kanske att det regelbundet distribuerades en personaltidning kallad ”Pulsen”, vilken rapporterade stora och små händelser i företagets ”liv”.  Klubben har nu fått tillgång till alla årgångar av denna tidskrift, liksom några nummer av efterföljaren ”Nobeltech Nytt”, och ett par entusiaster i styrelsen har tagit på sig arbetet att skanna in tidningarna och publicera online. Årgång 1988 är redan inskannad och kan avnjutas på klubbens hemsida under menyvalet ”Övrigt/Företagshistorik/Pulsen” eller direkt-länken https://wp.spkj.se/pulsen/.  Bläddra, minns och le! Och kom gärna tillbaks senare och läs fler årgångar, allteftersom de skannas in. Vi hoppas slutföra arbetet under 2017.

Kom också ihåg att under menyvalet Företagshistorik finns länkar till publikationer som beskriver historiken bakom svensk försvarselektronikutveckling!

Följande aktiviteter planeras under våren:

Besök på utställningen Tutankhamon, Graven och skatterna. På grund av tidsbrist gick anmälan ut endast med e-post. Anmälningstiden är passerad.

Ni är välkomna att anmäla er till följande aktiviteter. Inbjudan bifogas:

Visning av Filmstaden Råsunda 17 och 23 februari

Årsmöte 15 mars

World of classics 19 och 20 april

Visning av Stadion 4 maj

Stadsvandringar i två omgångar 7 och 9 juni.

Inbjudan till följande aktivitet kommer senare:

Utlandsresa 5 dagar. Inbjudan kommer endast att skickas med e-post av tidsskäl. Om du inte har e-post och är intresserad hör av dig till Elisabet Asker.