Pensionärs nytt
Oktober 2002
Hej klubbkamrater!

Vi har just passerat in i årets sista kvartal och hösten börjar göra sig påmind. Men dygnsmedeltemperaturen håller sig fortfarande över plus tio grader och det betyder per definition att sommaren inte helt har släppt greppet ännu. En extrem sommar om vilken det säkert tycks lite olika. Solig varm och jätteskön tycker en del. Olidligt varm, pressande och passiverande tycker andra. För egen del hoppas jag att nästa sommar blir mera ”lagom”.

Det har varit lite si och så med informationen till klubben om vad som händer och sker i SaabTech Systems and Electronics i år. Förhoppningen om att TechNet skulle ”tinas upp” igen eller få en efterföljare har inte infriats och för närvarande finns inte heller några sådana planer. Sedan årsmötet då vi som deltog fick gedigen information av affärsområdets chef Dan Jangblad har det förstås hänt en hel del men det är först nu på höstkanten som det har hänt något mera remarkabelt – en större strukturell förändring.

Nytt om affärsområdet

När Nya Saab bildades i mars 2000 genom fusion Saab I Celsius kom ”vårt” företag CelsiusTech att tillsammans med ett antal andra företag att ingå i affärsområdet Saab Infomatics. Affärsområdets struktur och verksamhet har sedan dess varit föremål för ett antal större och mindre ändringar och i mitten av förra året bytte området namn till det något mer begripliga namnet SaabTech Systems and Electronics Den 23 augusti i år meddelade Saabs VD Bengt Halse följande:
* Affärsområdet Systems and Electronics upphör formellt att gälla från och med den 1 september.
* Saab Training Systems, Saab Barracuda, Combitech Systems, Saab TransponderTech, Saab  Avionics och Saab Facilities rapporterar direkt till koncernledningen.
* Saab Avionics, SaabTech Systems och Saab Facilities Stockholm kommer att bli föremål för översyn med målsättning att effektivisera och rationalisera verksamheterna.
Ansvarig för denna översyn (projektägare) är Saabs vice VD Göran Sjöblom. En referensgrupp bestående av Björn Erman, Karl Lyth, Gert Schyborger och Mats Lindman biträder honom. Johan Börjesson är projektledare. Översynen, som fått namnet Stockholmsprojektet, skall vara klar den 1 november 2002.
Den har enligt Göran Sjöblom fyra huvudmål:
1. Att utveckla affärsverksamheternas strategier och expansionsmöjligheter, bland annat för att bättre ta hand om möjligheterna kring nätverksbaserat
försvar (NCW).
2. Att öka lönsamhetstänkandet och affärsmannaskapet.
3 Att rationalisera administrations- och supportverksamheterna.
4. Att tydligare profilera Saab i Stockholm som en attraktiv arbetsplats

Göran Sjöblom är noga med att påpeka att projektet inte är tillsatt för att företagen befinner sig i kris utan att det handlar om att stärka konkurrenskraften för att säkra långsiktig överlevnad.
I inledningen till sitt meddelande ger Bengt Halse bakgrunden till beslutade åtgärder:
* Flera verksamheters beröringspunkter med övriga delar av affärsområdet är relativt små. De är också till sin karaktär sådana att de både verksamhetsmässigt, geografiskt och administrativt kan kopplas loss från affärsområdesstrukturen. Samverkan med andra enheter och strukturer inom Saab kan skötas direkt av dessa företag utan att de går vägen över ett affärsområde.
* Vissa verksamheter i affärsområdet är av den arten att de mer påtagligt bör samordnas på koncernnivå. Ett sådant exempel är NCW-arbetet
* Andra verksamheter har större eller mindre beröringspunkter med varandra men förenas av att de huvudsakligen är placerade i Stockholm. Detta gäller Saab Avionics, SaabTech Systems och Saab Facilities. Här finns en påtaglig möjlighet till rationalisering.

För att utveckla koncernövergripande affärer inklusive NCW-arbetet inrättade Saab den 1 september en ny koncernfunktion – Business Development – med Dan Jangblad (tidigare chef för affärsområdet)som chef.

Vårutflykten

Årets vårutflykt tog oss på en tvådagarsresa ner till Småland i ”utvandrarnas spår” och Glasriket. Avresa skedde den 7 maj med buss från SaabTech’s parkeringsplats klockan sju på morgonen – med 35 förväntansfulla deltagare i strålande solsken.
Vårt första stopp blev i Ringarum där det serverades förmiddagskaffe med färska smörgåsar. Därefter fortsatte resan på E 22 ner till Kalmar där en av deltagarna plockades upp. Resan fortsatte sedan till Emmaboda för lunch
på hotell Amigo där vi senare också skulle inkvarteras
Vid hotellet väntade vår guide som skulle ta oss runt i utvandrarnas spår med bland annat besök i Duvemåla. Vi fick även en utförlig beskrivning av Vilhelm Mobergs liv och leverne och av inspelningen av ”Utvandrarna” vid Klastorpet.. Efter avslutad rundtur med vår förträffliga guide tog bussen oss tillbaka till hotellet för inkvartering och en liten paus innan kvällens höjdpunkt – att åka till
Kosta glasbruk för att äta ”hyttsiII”. (.Menyn innehöll: HyttsiII, Isterband, Stekt fläsk, Bakad potatis med aromsmör, Lingon, Smör i bröd samt ost, Ostkaka med grädde och sylt, Öl eller läsk samt Kaffe). Det blev en kväll med god mat och dryck samt underhållning och därefter visning av glasblåsning. Återresa till hotellet vi halvelvatiden.
Dag 2, efter en rejäl frukostbuffe, fortsatte resan norrut till Vimmerby där vi möttes av ytterligare en mycket kunnig guide som lotsade oss runt i Astrid Lindgrens värld. Under denna tur ingick även en lunch. Efter avslutad guidetur tackade vi för oss och lämnade av vår guide och den deltagare som anslöt i Kalmar.
Resan hemåt gick via Kisa, Linköping, Norrköping och E4 till Järfälla. En helt igenom lyckad och trevlig utflykt – i strålande vackert väder – tyckte samtliga deltagare
Kurt Bergkvist

Höstutflykten

”En kryssning på Göta kanal mellan Berg och Borensberg” var rubriken på inbjudan till årets höstutflykt. I utflyktspaketet ingick också ett besök i Friluftsmuseet Gamla Linköping med eftermiddagsfika på Ragnar Dahlbergs kafe. Att det var ett lockande erbjudande blev styrelsen snabbt varse när anmälningarna strömmade in och tidigt nådde taket max 90 deltagare .Trots att man lyckades höja taket till 100 deltagare var det ett femtiotal anmälda som fick stanna hemma när vi andra samlades för avfärd med bussar från SaabTechs parkering tidigt på morgonen den 5 september. Strax före klockan sju kom de två bussar från researrangören Kul Tur AB som skulle sköta ”landtransporterna”. Med varje buss följde en värd/guide – Linnea i den ena, Einar i den andra – som när vi var klara för avfärd hälsade oss välkomna till dagens utflykt och under resan underhöll oss med intressant information, roliga historier och sång. För sången stod Linnea vars fylliga altröst och sångteknik avslöjade en bakomliggande operaskolning. En trevlig överraskning.

Strax efter klockan sju startade färden mot Linköping. Några hade valt att stiga på vid Kungens kurva och hämtades upp där. Vid tiotiden var vi framme i Borensberg. Det var en överraskning. Rederiet hade av någon anledning ändrat färdriktningen vilket innebar att vi fick göra kanalturen medströms det vill säga ner genom slussarna istället för upp. Det var synd, för det ger ett betydligt starkare intryck att se en brant stigande slusstrappa framför sig än en fallande. Men det är ingen ide att fälla tårar över spilld mjölk och vi fick trots allt en fin kanaltur ombord på M/S Wasa Lejon.
Sträckan Borensberg – Berg är en av de delar av Göta kanal som är bearbetad det vill säga grävd, invallad och försedd med akvedukter och slussar. Den är ungefär 15 kilometer lång och går till stora delar genom en levande landsbygd med många vackra vyer och hus och herresäten från 1700 – och 1800-talet. Under turen berättade kaptenen från sin styrhytt om kanalens tillkomst och historia och om den omkringliggande bygden. Direkt efter ombordstigning blev det förmiddagsfika och mot slutet av kanalturen åt vi en välsmakande laxlunch.

I Berg steg vi åter in i våra bussar som förde oss till sista anhalten på dagens utflykt – Gamla Linköping. Där fick vi tillfälle att strosa omkring i en småstads-miljö, sådan den tedde sig för hundra år sedan, och tillfälle att shoppa. Mest
blev det nog godis från Cloettas chokladbod. Vid eftermiddagskaffet, som serve-rades på Ragnar Dahlbergs kafé, hjälpte Ragnar själv till med serveringen och berättade också för oss om Gamla Linköping – ett levande museum och villkoren för att få bo och verka där. Och Linnea sjöng för oss :”Kärleken kommer, kärleken går…..” av Nils Ferlin /Torgny Björk.
Och så småningom gick vi också – till bussarna för att anträda hemfärden. Under den verkställdes traditionsenligt ett lotteri, vi fick höra fler roliga historier och så fick vi förstås tillfälle att inbördes ventilera dagens upplevelser. Vädret var under dagen idealiskt. Mest sol och lagom varmt. Det var först i höjd med Järna som vi mötte det regn som SMHI hade varnat för. När vi vid sjutiden var tillbaka i Järfälla hade det slutat regna och cykelturen hem blev problemfri. Tala om tur. Och en utflykt att verkligen minnas.
Stort Tack! från oss som deltog till er alla som var engagerade i planering och genomförande av denna den tjugoåttonde utflykten sedan klubben bildades.
Hoppas vi alla ses igen på Höstträffen som vi nu blir inbjudna till. / Rune P.

Rulla till toppen