– en reseberättelse från resan som Saab Pensionärsklubben Järfälla (SPKJ) gjorde den 29 augusti – 3 september 2017 till Viborg genom Finland och Saima Kanal. På bilden syns Saima Kanal som passerar från Lappeenranta över den ryska gränsen till Viborg.

(Klicka på en bild, så kan den ses i större format)

Du kan skriva ut en pdf-version, klicka här. Foto: Finn Reimar och Riitta Sundblom.
Det finns många bilder från resan i Bildgalleriet. Två korta filmsnuttar (tyvärr utan ljud), klicka här och här.

Några av deltagarna

Tallink Silja Lines båt M/s Silja Serenade avgick från Värtahamnen på tisdag den 29 augusti kl 1645 mot Helsingfors. Med ombord fanns 45 personer från vår klubb. Vi var 24 medlemmar och 21 medföljande. När alla hade hittat sin hytt så var det dags för en buffetmiddag på Grande Buffet för dem som hade förbokat. Efter den läckra, goda buffén kunde vi släppa loss på dansgolvet eller bara ta det lugnt eller shoppa på promenaden. Många upplevde natten något gungig och sov inte så bra men alla dök upp på frukosten som var rik med frestelser den med.

Dag 1 Helsingfors – Borgå – Villmanstrand

Båten anlände till Helsingfors i tid och vi hittade till bussen fast ett annat bolag, Eteläpää (istället för Mobus), hade fått rycka in. Det gick ju bra ändå. Chauffören Ilpo hittade till Saab Finland Oy:s kontor så småningom. VD:n Anders Gardberg, Country Manager MA Nordic & Baltic, höll en intressant presentation som gav oss lite insyn på Saabs finska verksamhet som sträcker sig till året 1956. Vi fick med några Saab presenter och efteråt kunde vi njuta av en lätt lunch och kaffe med kanelbulle. Detta trevliga besök hade Maria Gumpler, Office Manager, ordnat.

Nästa stopp var i Borgå, vid J.L. Runebergs hem. Vi delade oss på två grupper och den ena besökte J.L. Runebergs hem och den andra tittade på J.L. sons, Walter Runebergs skulpturer och vice versa. Efter visningarna var det förbokat kaffe med Runebergs bakelse på Anis Café granne till Runebergs hem. Johan Ludvig själv åt en sådan bakelse varje morgon doppad i punsch, sägs det, men så gjorde inte vi denna gång!

Efter ca 2 timmar på motorvägen var vi framme i Villmanstrand, hotell Cumulus. Efter incheckningen var det dags för en god 2-rätters middag på hotellet och egna aktiviteter.

Dag 2 Saima Kanal – Viborg

M/S Carelia

Vi fick inta en tidig frukost på hotellet, lämnade en del av bagaget på hotellet och åkte iväg till hamnen med bussen. Där fanns det redan en ganska lång kö till passkontrollen men det gick bra och smidigt. Allt var förberett innan och vår flerspråkiga finska båtvärdinna dirigerade oss ombord på M/s Carelia.  Där var det lite rörigt, kändes det, båten var liten och vi fick samsas med andra passagerare från olika håll i världen. Under resan fick vi bekanta oss med kanalens unika värld, bland annat 8 slussar som har olika fallhöjder mellan 5,5 och 12,7 m. Ombord serverades en jättegod lunch som hade lagats i fartygets eget lilla kök! Båtvärdinnan presenterade kanalens historia, delade ut migrationsblanketter, ledde underhållning och allsång och en orkester spelade finska ”evergreens”. Stämningen var god. På den lilla taxfree ombord kunde vi växla till rubel och handla souvenirer. Efter 6 timmar var vi framme i Viborg där en buss tog oss till hotell Victoria. I hamnen hade vår guide Sirpa plockat våra pass ifrån oss.

Runda Tornet

Väl framme i Viborg följde sightseeing med bussen och Sirpa berättade om Viborgs historia och olika sevärdheter på svenska. Staden är en ganska liten, mysig stad med mycket historia både från den svenska, finska och ryska tiden. Efter rundturen var det dags för lite vila inför kvällens middag och rysk underhållning. Vi promenerade till Runda Tornet med Sirpa och satte oss vid färdigdukade bord med en kall förrätt och rysk champagne. Underhållningen kunde börja med balalajka, ryska sånger, danser och ripaska. Det var fartfyllt och färggrant! Några av oss fick vara med i showen. Roligt, gott och proffsigt underhållande!

Dag 3 Viborg – Saima Kanal

Saima Kanal

Efter en god hotellfrukost var vi fria för egna aktiviteter. En del bekantade sig med Viborgs Slott och en del shoppade eller gick runt. På eftermiddagen var det dags att lämna Viborg med M/s Carelia igen. Det var en fin, klar kväll med vacker solnedgång. En god middag serverades från båtens eget kök igen. Sedan följde underhållning med DJ och allsång på finska. Vi sjöng med inlevelse fast bara några få av vår grupp kunde finska och även en och annan tango blev det också! Stämningen och ljudnivån med många skratt var hög.

Dag 4 Villmanstrand – Borgå – Helsingfors

På ett par timmar på morgonen hann vi springa runt på torget i Villmanstrand och bland annat leta efter speciellt mörkt bröd, några hann med ett besök på ”suckarnas bro” och ”pussparken” också. Sedan började bussresan till Helsingfors med Tapio som chaufför. Han valde en annan resväg via lilla svenskspråkiga staden Lovisa och berättade om historiska platser och andra händelser längs vägen. I Borgå stannade vi i gamla stan för att fika. Lilla cafeterian Helmi serverade läckra bakelser och god choklad kunde köpas hos Brunbergs chokladbutik.

M/S Carelia på Saima Kanal

Väl framme i Helsingfors checkade vi in oss på M/s Silja Symphony. En god buffetmiddag avslutade vårt gemensamma program. På söndag den 3 september var vi väl framme i Stockholm igen.

Det var en annorlunda och intressant resa rätt i tiden. Vår pensionärsklubb bidrog, kan vi väl säga, till firandet av det 100-åriga grannlandet. Atmosfären under resan var genomgående trevlig med många skratt och deltagarna visade stort intresse för alla resmål.

Jag som reseledare och arrangör med hjälp av Finn Rei-Mar Resor AB och SPKJ och Jarmo som medföljande tackar er alla för gott sällskap och stort engagemang under resan samt positiva reaktioner under resan och efteråt. Tack för fint tal till Göran och presenter som ni alla med Görans och Anitas hjälp hade ordnat.

Riitta Sundblom Saab Pensionärsklubb Järfälla (SPKJ)